Rozhovory s Morou - TOP knihy roku 2018


Jmenuji se Paola van Mistick, což tedy pravděpodobně víte, pokud nejste nějací nově příchozí poutníci, kteří se tu jen tak poflakují a koukají se kolem. Mým dnešním úkolem je vás seznámit s těmi nejlepšími knihami. Ne, to ne. S těmi nejlepšími knihami podle Mory, která se už určitě úplně třese na rozebírání svých čtenářských zážitků.

„Tak co, Mor? Můžeme začít?“ zeptám se, když vzhlédnu od svých poznámek.
„Jasně že ano,“ odpoví mi s úsměvem. „Co tam pro mě máš?“
„Chci začít něčím lehkým. Takže jaká pro tebe byla nejlepší kniha roku 2018?“ zeptám se a dramaticky nahlédnu do sešitu s otázkami, který mám položený na klíně. Mora sedí přímo naproti mně, červené pruhy ve vlasech jí září.
„Prej lehkým,“ odfrkne si, „tohle je spíš to nejtěžší, co jsi mi na začátek mohla dát. A navíc ani nemám pouze jednu knihu. Letos jsem se setkala s naprosto úžasnými příběhy. Nemůžu z toho udělat závěr o jedné knize, to chce alespoň sedmičku.“
Krok vedle. Asi jsem se vyjádřila špatně. „Tak mi tedy sestav sedmičku nejlepších knih,“ řeknu nakonec.
Mora zvedne ruku v gestu, že mám chvilku počkat. „Moment, musím se nad tím trochu zamyslet.“
Dobrá, já si počkám, proletí mi hlavou. Neříkej mi, že ani o jedné nevíš hned z fleku. To bych zvládla odpovědět i za ní. Taková Leigh Bardugo tam bude určitě. Tohle jméno je mi kvůli Mor dost známé. 
„Fajn, už vím,“ prohlásí. „Do sedmi nejlepších knih za rok 2018 musí patřit Prohnilé město, což je druhý série Šest vran. V Prohnilém městě se toho děje tak moc, až nám nad tím zůstává rozum stát. Intriky a podvody jsou na každém rohu a čtenář se vždycky diví, jak to autorka vůbec může vymyslet. Leigh Bardugo se vyznamenala.“ No, neříkala jsem to?
(Mořino první foto na Instagramu.)
„To se přece vyznamenala už v jedničce, ne?“ zeptám se, když si vzpomenu na Mořinu rozjasněnou tvář, když mi loni vyprávěla o prvním díle. Kvůli ní jsem to opravdu chtěla zkusit přečíst.
„To ano. První díl je dokonalý, ale Prohnilé město taktéž. Leigh Bardugo je vážně jedna z mých nejoblíbenějších autorek.“
„Tak co dál?“
„Rozhodně sem musím zařadit Smrtku od Neala Shustermana, která na mě udělala neskutečný dojem. Byla to kniha, kterou jsem neodložila. Musela jsem s ní chodit úplně všude, dokonce jsem s ní i jedla. Tragédie, ale bylo to boží.


V létě mě hodně nadchly i Stíny nad zálivem od mé oblíbené autorky Lucy Clarke, která mě už dříve nadchla svou Modrou. Stíny nad zálivem mě ale zaujaly mnohem více, protože… koho by nebavilo zkoumat záhadu zmizení syna hlavní hrdinky, když před několika lety na tom samém místě zmizelo i jiné dítě?“

„Zajímavé,“ přispěju svým oblíbeným slovem a poslouchám ji dál.
Mor protočí oči v sloup. „Stíny nad zálivem jsou thriller a z okruhu thrillerů tu mám ještě úžasnou pecku. Tentokrát V pasti lží od autorky B. A. Paris. Stejně jako Stíny nad zálivem a Smrtka patřila do mé letní sedmičky a udělala na mě pořádný dojem. Takové rozuzlovací psycho jsem teda dlouho neviděla.“

„Psycho je tvůj oblíbenej žánr? A já myslela, že miluješ romanťárny,“ podotknu s úsměvem. 
„Samozřejmě, romantiku, nejlépe ještě takovou tu strašně sladkou… né, počkej, moment, nejvíc vlastně miluju ty vztahy, kde se neděje nic jinýho než hádky a jejich následné usmiřování. To je úplně nejlepší,“ vysvětlí a znovu protočí oči v sloup. Musím se tomu smát.
„Dobře, dál. V tomto roce jsem se dostala i k české literatuře, a tím myslím Hanu od Aleny Mornštajnové, kterou jsem si přivezla ze Světa knihyv Plzni. Tak rozvířené emoce jsem po dočtení měla v tomto roce jen jednou, a za to může právě Hana, která mi nastínila šílené a děsivé prostředí koncentračních táborů. Je to vážně silné čtení.

Poslední dva tituly budou z pořádného fantasy světa. 
Jedním z nich je Divotvůrce od Sebastiana de Castella. Vtipné, poutavé, kouzelné fantasy, které rozhodně stojí za přečtení. Už se nemůžu dočkat dvojky. Shodou okolností jsem druhý díl dostala k Vánocům.“

„Tak to hádám, že byla ježíškovská nadílka dost dobrá,“ nadhodím.
„Rozhodně, naprostá dokonalost.
A jako poslední to bude Krutý princ od Holly Black, který někomu možná může připomínat Dvůr od Sary J. Maas, ale pro mě to bylo dost zajímavé fantasy, které mě opravdu bavilo. Jen mě tam mrzel ten začátek, který ale nakonec polevil. Pak to bylo boží.“

Obdivně kývnu hlavou. Jsme na konci, tak rychlé jsem to tedy nečekala.

A jaké jsou vaše nejoblíbenější knihy tohoto roku? Nemusí být v tomto roce vydané, jde o to, co jste přečetli vy.

Mora/Paola

Komentáře

  1. Tak teď jsi mě ohromně pobavila :Dd
    Pod pojmem rozhovor jsem si trochu představovala, že to budou jen otázky a odpovědi bez dialogů (asi jsem nečetla dobře ten úvodní článek, co?), ale takový šílený příběh by mě nenapadl. Je to super! :Dd
    A k tomu výběru. Divotvůrce bych tam zařadila také, V pasti lží bylo boží, ale nenadchlo mě to asi tak moc, abych to dala sem. Ale Hana a Krutý princ? No, pecka!
    Těším se na další díl!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem tedy ráda! :D
      Krutý princ je jasná pecka, snad se ti bude další díl líbit podobně. Bude to totiž opak toho, co bylo dnes. :D

      Vymazat
  2. Mně se nejvíce líbila kniha Blízko obzoru. :) Skvělý byl i Klan, Smrtka nebo Snílek neznámý. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klan rozhodně! Ale ten v tomto roce ještě nevyšel a stejně jsem k němu měla jednu výhradu, takže bych ho sem nemohla zařadit. :D Na Snílka se chystám. :)

      Vymazat
  3. Já také čekala styl otázka-odpověd, jako Maddie. :D Tak tohle bylo překvapení. :D
    No, tak z těchto knih jsem četla jako Prohnilé město a můj názor znáš. xD Smrtku, Divotvůrce a Krutého prince mám v plánu. :D Ty další 3 nejsou pro mě. :D Hana vůbec a ty dva psycho thillery... Mám z nich vždycky špatný pocit, kór když se jedná o děti. :| To je mi z toho vždy až špatně. :D"
    Moje nej knihy za rok 2018 je Vyvolená a Archerův hlas! ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem Mora, ještě asi neznáš všechny mé skryté techniky, děvče. :D
      Ano, bohužel tvůj názor znám. :D Divotvůrce bych být tebou upřednostnila, je dokonale vtipný. :D
      Psycho thrillery jsou super, máš vždy psychiku v háji, a proto pak můžeš prohlašovat, že to na tebe hrozně moc působí. :D
      Vyvolenou ani Archerův hlas jsem nečetla, ale ten druhý zmíněný titul už nějakou dobu potkávám. :D

      Vymazat
    2. Ne, to opravdu neznám. xD A silně pochybuji, že je v blízké době poznám. :D
      Dobře, píšu si. :D
      Ne, ne... :D Psycho thillery nejsou pro mě. :D
      A ted jdu na to zklamání roku. :D

      Vymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.