U sovích bobků, to je tedy pěkně na kočku – Woodwalker

Představte si, že jste napůl zvíře a napůl člověk. A máte šanci se rozhodnout, ve kterém světě vlastně budete žít. Můžete zůstat ve zvířecí formě, či se vydat po rozviklaných lidských nohou do neznáma. A pak třeba ještě zjistíte, že můžete studovat na škole, kde jsou stejní lidé jako vy. 

Woodwalkeři. 

Společně s Caragem, napůl člověkem a napůl pumou, přesně tohle můžete prožít. A to chcete!

Asi jako téměř každej člověk po dočtení téhle knihy toužím po tom stát se woodwalkerem. Už je to se mnou špatný. Co budu dělat? Napůl veverka asi nejsem, na to bych už – pouze předpokládám – přišla. A o to víc mě to mrzí. Já prostě chci být napůl veverka čikarí! Jako Holly! Dobře, uklidníme se.

Možná by vás na začátek mohlo zajímat, jak jsem se k Woodwalkerovi vlastně dostala. Tahle kniha není zrovna známá. Nebo teda… ještě tak před týdnem nebyla. Její propagace se rozjela až díky projektu Novinka měsíce, který před nedávnem oslovil i mě, takže… ještě jednou za to děkuji! Woodwalker byl super a já se k němu dostala úplnou náhodou! To je na tom vždycky nejlepší. 

Tuto skvělou fantasy (dá se to považovat za fantasy? Lidi se proměňují ve zvířata, takže asi jo, hádám, moje odhadování žánru je vždycky pěkně na kočku) napsala německá autorka Katja Brandis. Co mě u ní při zjišťování nějakých zajímavostí překvapilo nejvíc, je asi to, že má na kontě už více jak 50 knih. U nás ale vyšel pouze Woodwalker a já osobně doufám, že to není poslední překlad, protože… sakra, tohle je série! A je sakra dobrá! Tak sakra... tohle se přeložit musí!

(anotace ze zadní strany knihy)

Na první pohled vypadá Carag jako obyčejný kluk. Ale za jeho zářícíma očima se skrývá neuvěřitelné tajemství: Carag umí měnit podobu. Je totiž napůl člověk, napůl puma – vyrostl v divočině Skalistých hor a ve světě lidí žije teprve krátce. Nový život je pro něj stejně tak cizí jako fascinující. Avšak teprve když se Carag dozví o Střední škole Lízy Clearwaterové, tajemném internátu pro woodwalkery, jako je on, začne mít pocit, že je doma. V Holly, jedné drzé veverce čikarí, a Brandonovi, stydlivém bizonovi, si hned najde přátele. A ty bude Carag určitě potřebovat – protože svět woodwalkerů je plný záhad a nebezpečí.

Kniha sama o sobě je opravdu super, jen jsem se nemohla ze začátku začíst. To ale nepřičítám Woodwalkerovi, ale svojí čtecí krizi, kterou jsem dostala krátce po dočtení Naslouchače (děkuju ti, Sol, děkuju ti pěkně!) a musela jsem se z ní vyhrabat opětovným čtením Selekce. Musím však uznat, že se mi to povedlo úspěšně, protože ještě ten den, co jsem dolouskala Selekci, jsem nadšeně skočila po Woodwalkerovi, co se mi povaloval na nočním stolku u postele. A byla jsem v ději hned. A nepustilo mě to, dokud jsem nedojela do konce. 

Popravdě… celý příběh jsem měla přečtený za jeden den, a kdyby tady nedošlo k té příšerné čtecí krizi, fakt to snad zhltnu u odpoledního kafe, které mi během čtení pomaličku vychladne, až z toho zůstane ta nechutná, studená břečka… (bože, to jsem docela odcupitala od tématu, musíme se přišpendlit zpátky – dnes jsem samé kvalitní slovo, jak tak koukám, zastřelte mě někdo).

Zalepíkováno!

Příběh je hrozně moc čtivý. Možná to bude tím, že nás zavádí do zajímavého prostředí a hlavní postava, tedy Carag, se kterým se tady střetáváme, je velký sympaťák. Odvážlivec, vtipálek, trochu na ránu a paličák. Tak to mám ráda. Ne, vážně, Carag je skvělá postava. A je to super i kvůli tomu, že dějová linie je psaná z jeho pohledu, takže si vlastně oblíbíte i hlavního hrdinu. A že to se často nestává. 

I další postavy jsou skvělé, na to se nesmí zapomínat. Veverka čikarí je úžasně drzá a švihlá. Možná proto se jí chci stát, švihlosti přece není nikdy dost. A hrozně moc jsem si oblíbila stydlivého bizona. Proč? Umí nemotorně padat ze stromu ve správnou chvíli a navíc má rád maršmelouny! (Dneska jsem opravdu v super náladě, všímáte si toho taky?)

Co se prostředí týče, já nemám slov. Moc se mi líbí ten nápad se školou pro woodwalkery. A mnohem víc oceňuji to, že se v knize netočíme jenom kolem jednoho druhu zvířat, ale máme tu čest s téměř každým tvorem. Narazíte na kozu, skunka (kterej se jen tak mimochodem jmenuje Leroy – jaká to náhoda, já jsem Mora Leray, asi to jméno přestanu používat), mravence, pavouka a spoustu dalších.

A ještě musím vyzdvihnout styl komunikace, který autorka zavedla. Můžete mluvit ostatním v hlavě, ale jak to tak bývá, tenhle nápad většinou, když už v knize je, nebývá tak využívaný. Tady je to téměř pořád a to je na tom prostě děsně originální.

Taky jsem zjistila, že mám od jedné určité scény asi problém se slovem bizon, ale to je jen taková kraťoučká vsuvka.

A též woodwalkerům závidím, že mohou kdykoli opustit školu. I uprostřed noci. 

Je to čtivý, je to vtipný a fakt si to užijete (toť k tomu, že bych někdy měla být vážná). I když někdy nad něčím budete kroutit hlavou – ať už se bude jednat o příšernou úpravu knihy, co se týče členění do odstavců, pokulhávající slovosled, chybu v podobě dvou čárek nebo otazníků za sebou bez jakéhokoli vysvětlení nebo o Caraga, který je trochu poblázněný jednou dívkou a vy jako emocionální šutr nechápete proč – tak se vám to prostě bude líbit.


Názorná ukázka kvalitního překlepu

Mně osobně se to opravdu líbilo moc a jsem hrozně ráda, že jsem si to mohla přečíst. Osobně bych možná knížku doporučila i spíše mladším čtenářům, ale užijí si to i starší. Je to vážně milá oddechovka. A navíc to dává nový pohled do světa dobrodružné fantasy literatury. Woodwalkeři jsou… naše budoucnost, lidi. Protože potřebujeme další díl!

Ještě jednou moc děkuji projektu Novinka měsíce za zaslání!

Doufám, že vás moje recenze nalákala! 

Mora

Komentáře

  1. Pobavil mě už název recenze :) To se povedlo :) Náramně mě láká i kniha :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, je to jedna věta z knížky, u které jsem měla ohromný záchvat smíchu, protože to do té určité situace opravdu sedlo. :D A určitě do toho jdi, stojí to za to! Doufám, že jsem tě dostatečně nalákala!

      Vymazat
  2. Tak táto kniha ide úplne mimo mňa :D Páči sa mi síce námet knihy, ale nemyslím si, že by ma to bavilo. Čo je škoda, pretože tá idea na polovicu človek/zviera neznie vôbec zle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je škoda, že to není tvůj šálek kávy! Je to super! Ale tak... každému samozřejmě nesedne všechno. Třeba se k ní někdy dostaneš sama od sebe, až budeš mít chuť na nějakou oddechovku. :D

      Vymazat
  3. To zní moc dobře a jako mohla bych ji vyzkoušet. Jen bych na ni musela být naladěna, aby mě hodně bavila. Zatím tedy ke knize mám rozporuplné pocity, tak se uvidí. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě, musíš na to mít správnou náladu. Mě ze začátku kvůli příšerné čtecí krizi moc nebavila, ale když jsem se vyléčila, dala jsem ji během chvilky. :) Takže to někdy určitě zkus!

      Vymazat
  4. Fantasy je absolútne niečo pre mňa, určite sa na to pozriem! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Už jsem po ní pokukovala a teď jsi mě teda fakt nalákala :D parádní recenze! Po knížce se určitě podívám, moc děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, protože přesně o to mi šlo! :D Děkuju moc! :)

      Vymazat
  6. Také jsem po ní už koukala a teď mě teda fakt moc zaujla :D . Ta obálka vypdá fakt pěkně 😊

    OdpovědětVymazat
  7. Tvůj název článku vystihuje to, co se mi na knize tolik líbilo. :-D Ten slovník, co autorka Woodwalkerum vymyslela, také právě i ta škola... Celkově to bylo hrozně super a doufáááám, že bude další díl! Česky! Ideálně hned! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten slovník je zkrátka dokonalý! :D Docela mi to připomíná Sníh nebo popel, tam byly takové hlášky používané taky a byl to pro mě asi tak jediný plus té knihy. :D Nápodobně, vážně v to doufám. :D

      Vymazat
  8. Mě se moc líbila jsem už u třetího dílu a čtu dva dny a už jsem na konci ale 4 díl nemůžu najít v češtině mimochodem ta recenze je super :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nemáte tip kde najít 4 díl

      Vymazat
    2. Moc děkuju, jsem ráda, že se líbí recenze i knihy. Každopádně vůbec nevím, poslední dobou o tom téměř nemám informace. :)

      Vymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.