Mé oblíbené klasické audioknihy

Nazdárek, moji drazí! 

Distanční výuka dělá zázraky – jsem aktivnější než předtím. Díky nedojíždění do školy a nesezení v lavici mám více času i na jiné aktivity a jsem za to vlastně ráda (ale kdybych měla na výběr, určitě bych bych si vybrala fyzickou přítomnost ve škole, nebudu lhát). Proto jsem se konečně dokopala k sepsání článku o svých oblíbených audioknihách. Je to úplně nový typ článku a možná na jeho bázi budu vydávat i další díly, moje oblíbené knihy za celou dobu, co jsem knihomolem (viděla bych to na nějakou top 10 a vím, že bude strašně složité to sepsat, ale třeba si troufnu!), fantasy, klasiky, sci-fi, seriály (čehož se asi ujmu, protože bych chtěla přiblížit, proč mě tak moc baví asijská dramata) a tak podobně. Dnes bych se ale chtěla věnovat třem klasickým audioknihám, k nimž jsem si našla cestu.

Farma zvířat, Kulička a Jak je důležité míti Filipa. Moc ráda bych vám je doporučila, protože za mě to jsou audia, která za stojí za poslech. Nemusíte ale nutně sáhnout po mluveném slovu, můžete tento článek klidně brát i jako doporučení tří klasik, vyjde to nastejno. 

Farma zvířat

Začneme Farmou zvířat. Farmu zvířat pravděpodobně každý zná, je to populární dílo od George Orwella, který je rovněž autorem známého románu 1984, na který se já sama v budoucnu také chystám (k maturitě jsem si ale zvolila pouze Farmu zvířat, a tak se na 1984 určitě nezaměřím tento rok). Farma zvířat má spoustu adaptací, troufla bych si říct, že příběh znají i malé děti, protože si do teď pamatuji seriál, na který jsem koukala jako prcek a bylo to tam zmíněné. Zkrátka je to dobře známé, ovšem já jsem se k přečtení dostala teprve teď.

Farma zvířat v podání Josefa Vinkláře byla prostě pecka (a toť k tomu, že jsem tento článek chtěla pojmout seriózně, sakra, Moro, tuhle větu taky používáš pořád, nech toho a buď kreativní!). Během poslechu jsem zrovna prováděla generální úklid pokoje, a protože má audiokniha něco přes čtyři hodiny, byl to pro mě ideální čas. Zase jsem díky tomu zabila dvě mouchy jednou ranou. Uklidila jsem a "přečetla" jsem celou Farmu zvířat za dobu, za kterou bych běžně stihla pouze jeden ze zmíněných úkolů. V tomhle vidím hrozně velký přínos audioknih. Můžete u toho dělat i něco jiného, nemusíte knihu držet v ruce a soustředit se na text. Při chůzi je to mnohem příjemnější (i když nebudu lhát, chodit s nosem zabořeným v knize a snažit se soustředit na cestu je úplně jinej druh dobrodružství, jestli jste to ještě nevyzkoušeli, hanba vám! Já takhle absolvovala několik cest z autobusu přímo do školy a teda zážitek to fakt byl!).

Farma zvířat je skvěle hudebně podkreslená, především hymna Zvířata Anglie, která celý příběh provází a stupňuje napětí všech zápletek, jichž jsme svědky. Děj má co nabídnout, Orwell výborně kritizuje totalitní režim formou alegorie (však prasata, která se nakonec stanou lidmi, to je dost úsměvné, ale trefné... a chudáci prasata) a osobně si myslím, že pokud nevíte, co si zvolit do maturitní četby, Farma zvířat určitě nebude krokem vedle. Rozbor šel jedna báseň. Nedoporučuji ji ale jen k maturitám, za mě je to parádní dílko, které mě vážně bavilo a jsem z toho nadšená. Rozhodně jedna z mých oblíbených klasik. Doporučuju, pokud jsem to zatím řekla pouze jednou. Znovu si to po sobě číst nehodlám, bolí mě kyčel, už jsem důchodce.


Kulička

Kuličku jsem poslouchala už před delší dobou, myslím, že to byla jedna z mých prvních voleb klasických audioknih. Šila jsem během poslechu roušky. A ne, ruku jsem si nepřišila, kdyby vás to zajímalo. 

Kulička od Guy de Maupassanta má určitě co nabídnout. Ať už jde o celkovou formu, která je pro maturanty jako dělaná – ideální délka, lehké čtení či poslech – tak se musí ocenit i všechny postavy, které nám autor v knize nabízí. Kulička, jménem Alžběta Rousettová, je typ charakteru, který si oblíbíte (nu, alespoň mně to tak připadá), je to sebejistá žena, dokáže se s rozdělit o jídlo s lidmi, přestože oni jí opovrhují, má svůj žebříček hodnot. Je středobodem celého díla a určitě je ze všech postav nejzajímavější.

Příběh mě opravdu moc bavil. Líbila se mi myšlenka, nejvíc na mě zapůsobil závěr (ale nebudu spoilerovat jako učitelé ve škole, pokud někdo četl a chce vědět, tak mě kontaktujte třeba přes Instagram, je to jen taková drobnost).  Namluvené je to výborně a děj díky tomu určitě nepostrádá napětí! Já jsem Kuličku poslouchala přes Youtube a celá audiokniha má dohromady asi hodinu a půl. Takže pokud mohu doporučit ať už jako klasiku, či jako ideální četbu k maturitě, určitě ji zkuste, stojí to za to.


Jak je důležité míti Filipa

A je to tu! Jsme tady! Jo! Má nejoblíbenější audiokniha, kterou budu poslouchat asi každý rok.

Proč nejsou okurkové chlebíčky? Výslovně jsem je objednal. 

Od Oscara Wildea jsem četla i Obraz Doriana Graye, který také považuji za jeden ze svých oblíbených klasických počinů, ovšem Jak je důležité míti Filipa… to u mě zkrátka vede. A přijde mi, že se o této divadelní hře moc nemluví, proto jsem tady, abych to napravila a doporučila vám ji. Přečtěte si ji, poslechněte, je jedno, jakým způsobem se k tomu dostanete, přestože audiokniha je naprosto geniální a být vámi zvolím si ji. 

Jak je důležité míti Filipa má strašně zajímavý námět. Hlavními postavami jsou dva muži, John (nebo Jack, jestli chcete) a Algernon. Jack je zamilovaný do slečny Quendoliny a Algernon, nejvíc sarkastickej borec (opět musím zmínit, že nejsem schopná své výjevy psát v seriózním duchu), se později zamiluje do slečny Cecílie. Oba dva si ale říkají Filip, protože jméno Filip je vzrušující pro obě zmiňované dámy a ještě kvůli dalším důvodům, které ale nebudu zmiňovat. Přečtěte si to vy. Kdo jsem, abych vám to spoilerovala víc.

Celý příběh je neuvěřitelně komický, Wilde ho popisuje odlehčeně, občas tam narazíte na ohromnou absurditu situace a budete se divit jednání postav. A je tu Algernon, můj osobní favorit, ten člověk je skvělej. Okurkový chlebíčky na začátku zaujmou i vás, to mi věřte. Pokud se chcete pobavit, určitě po Jak je důležité míti Filipa sáhněte. Obraz Doriana Graye je svou myšlenku úplně na druhé straně barikády, to ano, navíc to dílo opravdu obdivuji, protože je v něm předáváno neskutečně moc skvělých myšlenek, ale tato divadelní hra je zkrátka radostná záležitost, která je, alespoň si to myslím já, v této době rozhodně potřeba.

Já jsem Jak je důležité míti Filipa slyšela v podání Bořivoje Navrátila, Jaroslava Kepky a dalších. Jaroslavu Kepkovi patří velký dík za perfektní ztvárnění Algernona, právě díky němu jeho charakter vyčnívá ještě víc.



Tak jo, to by bylo k mému "audio výběru". Pokud se rozhodnete se do nějaké z výše uvedených knih pustit, ať už v jakékoli formě, určitě mi dejte vědět, co si o nich myslíte! A jestli jste už některé z těchto klasik četli, můžete mi to rovnou napsat do komentářů! Jsem zvědavá, zda tu najdu někoho, kdo k těmto knížkám chová stejný vztah jako já!

Mora

Komentáře

  1. Četla jsem Farmu a byla v divadle na Filipovi (ale toho teď budu tak jako tak číst kvůli škole). Oba příběhy jsou skvělé. A souhlas, Algernon je boží. :D Na Kuličku se ale asi nechystám, ta mě moc nezaujala :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.