Proč přesně je Severus Snape má oblíbená postava?

Tahle otázka mi už delší dobu nedává spát, ale ne z toho důvodu, že bych to nevěděla já, spíš kvůli tomu, že to neví ostatní. Já mám totiž své důvody, proč je Severus Snape mým oblíbencem, jenže… zná je vůbec někdo?

Jasně. Snape je postava, která rozhodně není příkladem dobrýho člověka, není milej a hodně lidí – fakt hodně – má na Snapea averzi. Já se vám popravdě nedivím, jenže já ho vnímám jako zajímavý charakter, ne jako postavu, kterou si chci vzít. To je základní a dost důležité rozlišení. Mám prostě ráda tu jeho divnost, až i krutost. To, co z něj vyzařuje... Nebojte, vysvětlím.

Upozorňuju, že se v článku mohou nacházet spoilery.


Spousta (a spousta taky ne, protože je tu i dost těch, kteří mají Snapea taky rádi) z vás si teď asi říká „bože, vždyť Snape se ke každýmu chová jako šmejd, je to učitel, nadržuje svojí koleji… někteří si tu jeho šikanu vážně nezaslouží… jak pro tebe může být někdo takový zajímavý?“ (Za prvé… já jsem švihlej knihomol, tak se tomu nemůžete divit. Za druhé se dozvíte v několika dalších odstavcích.)

Já se vším tímhle souhlasím. Snape je hrozný šmejd. Vážně není moc okamžiků, kdy byste s jistotou řekli „jo, tady se Severus zachoval vážně dobře“. Ale já ho i přesto beru jako jednu z nejzajímavějších postav z Harryho Pottera a jako jednu z nejzajímavějších postav vůbec. Protože i přesto, jak se chová, je právě tímhle originálně jiný. Víte, že já jsem hrozně moc zatížená na originalitu, a když je něco tuctové, tak mi to automaticky nevyhovuje. Ale Snape je prostě Snape. Má srdcová záležitost.

Je to silný zmetek, který má ale zároveň ve svém charakteru i místo pro šílenou lásku, níž se nehodlá vzdát. Rozhoduje nespravedlivě (jako spravedlivej učitel se prostě prezentovat nemůže, i kdyby chtěl), i tak by mě jako člověk nejvíc zajímal, kdybych v Bradavicích studovala. K tomu si připočtěme tu záhadnou auru, kterou je Snape obklopen, a fakt, že je z jedné strany vlastně i dobrý, protože je pro Brumbála špehem (tím nijak neukazuji svoje sympatie k Brumbálovi, ten byl pro mě vždycky děsně nezáživnou postavou a přiznejme si... on není svatoušek). 


Mora a její velice dobré schopnosti při práci s Photoshopem.


Co je zajímavé zmínit, je jeho mistrná schopnost lhaní a uvažování. Není to blbec, je chytrý (víte, že už když studoval v Bradavicích, dokázal si vymyslet spoustu svých vlastních kouzel?) a je to prostě... šmejd. Ale sakra zajímavej šmejd, jehož charakter nikdo nikdy nepochopí, možná ani po důkladném zkoumání jeho osobnosti. A navíc... taky bychom si měli uvědomit, že se Snape chová tak, jak se chová, i kvůli své minulosti (která sice jeho chování neomlouvá, ale spíše vysvětluje).

Vím, že jsou lidi, kteří si za svým názorem chladnokrevně stojí (ani po vás přece nechci, abyste ho měnili, to vůbec), jen mi jde o to ukázat, proč přesně mám Snapea ráda já. Aby tady nedošlo k omylu, že je pro mě zajímavej jen kvůli tomu, že je záporák. To fakt ne. Jedno velký ne! Fakt hodně velký ne! Na mě musí ten člověk udělat dojem ve všech možných ohledech, abych ho vůbec nazvala zajímavým. (Mora má hodně složité podmínky pro vstup do klubu svých oblíbenců, to se ví.)

Osobně chápu, proč ho nemáte rádi, já bych ho taky neměla ráda (kdybych nad ním neuvažovala), ale prostě… má mysl ho označila jako vysoce zajímavého. A tak už to zůstane. Není to člověk, kterého bych milovala, je to člověk, který je originální. A že v našich vodách je již originalita slovo postupně zapomínané.

Do toho bych si i sama pro sebe řekla, že je Snape postava nadčasová. Ale to je už jenom můj osobní názor.

Harrym mám spoustu dalších oblíbených postav. Lupina, Lenku Láskorádovou, Hermionu, Moodyho... ale Snape je zkrátka velice zajímavý charakter, na který nesmím zapomínat. 

Co si o tom myslíte vy? A koho máte nejraději z Harryho Pottera? Určitě se vyjádřete, rozjedeme diskuzi!


(Příště bych mohla napsat třeba článek, proč přesně nenávidím Draca Malfoye, taky dobrej nápad, co?)

Pro info: Fotografie na úvodní fotce je z webu pixabay.com, druhá odtud.

Nezapomeňte V záplavě knih sledovat i na Facebooku!
Mora

Komentáře

  1. Souhlasím s tebou. Snape je opravdu velice zajímavá postava. Ačkoli jsem jej zprvu neměla ráda, tak jsem ho postupně pochopila, a jak říkáš, je opravdu originální. Co Harryho Pottera čtu znovu, tak mě baví ty scény, které se týkají Snapea (dobře, baví mě všechno, co je v knihách :D).
    To je těžké říci, že mám ráda jen jednu postavu. Všechny jsou tak moc zajímavé. Oliver Wood byl skvělý. Ale snad mám nejradši dvojčata. Dokáží mě vždy tak pobavit a každá scéna s nimi je hodně zajímavá ne-li přímo vtipná. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně! Já ho ze začátku také neměla příliš v lásce, ale potom jsem si utvořila tenhle názor a bylo jasno! :D
      Snape je zkrátka úžasná postava.
      A dvojčata jsou super! :D

      Vymazat
  2. Jojky! Taky mám Snapea nejradši, to je super, že vidím někoho s podobným vkusem! (Dobře, přiznávám, není to pro mě novinka, to, že máš ráda Snapea, jsem věděla už předtím, ale nějak jsme na to nikdy nezavedly řeč, co? :D)
    On je hrozně moc zajímavý, souhlasím s celý článkem! A ta fotka s tím Snapem na dlani je úplně boží! <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, zrovna na tohle téma jsme nikdy nenavázaly řeč. :D Jaká to škoda!
      To jsem moc ráda a děkuju! :D

      Vymazat
  3. Snape patří rozhodně mezi mé oblíbené postavy. Dost se ztotožňuji s tím, že to není člověk, kterého si chci vzít, ale rozhodně na něm něco je. I přesto, že působí hrozně zle a přísně, za mě je to rozhodně nejkladnější postava ze všech? Celé jeho chování dává naprostý smysl a nedá se pochybovat o tom, že je to jedna z nejgeniálnějších myslí v celé sáze Harryho Pottera!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že se shodneme. Když jsem tenhle článek vydávala, čekala jsem, že mi to tady spíš okomentují ti, co Snapea zrovna v lásce nemají, ale nakonec tady potkávám jen samé příznivce svého názoru, což je prostě super! :) Severus Snape je rozhodně jednou z nejzajímavějších postav!

      Vymazat
  4. Snape je podľa mňa postava, ktorá mala už od prvej knihy toľko toho čo ponúknuť. Aj keď som ho v prvých častiach nemala rada :D Ale nechápem ľudí, ktorí ho potom všetkom stále nemajú radi. (Okej, chápem, ale skrátka...) Jeho osud mi trhá srdce. Nech je aký je, ale pre mňa to je génius, ktorý nebol úplne docenený. Čo je rozhodne škoda. Jeho správanie dávalo logiku a hĺbku. Už len to o ňom niečo vypovedá.
    Moje zlatíčko je Viktor Krum. Ale samozrejme filmový :D Takže asi toľko k mojej objektivite :D Alebo Sheamus Finnigan a Malfoy - chlepc, ktorý nemal na výber :3 Celkovo si neviem vybrať len jednu postavu, keďže sa to tam len hemží s dobrými vytvorenými charaktermi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. On je zkrátka až moc skvěle vykreslený, má toho hodně co nabídnout a každý člověk se nad tím pozastaví. A je fuk, v jakém přesně ohledu. :D Ani já ho ze začátku neměla ráda, to až potom, co ho má mysl označila jako vysoce originálního. :D
      Severus Snape je opravdu postava perfektní, rozhodně nejzajímavější charakter z celé série. A je velice nadčasový!
      Tak zrovna Malfoye už nemusím. Ten mi nesedí. :D

      Vymazat
  5. Já mám nejradši Lupina. :-( Mně se líbilo, že to byl takový "bezdomovec styl" a velkej spravedlňák a prostě klaďas. Hodně se mi líbil právě jeho příběh z mládí,jak byl dejme tomu "odstrkovaný", jak ho "zachránili" pobertové... Ale také mám ráda Tonksovou, Molly,Hemrionu... No je jich hodně...:-D
    Přiznám se, že Snape mi v knihách sympatický nebyl... Ale Alan... no... filmy to tak nějak trochu pozměnily.:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lupin je úžasná postava, taky ho mám moc ráda, ale Snape je Snape. :D Ono se nedá úplně lehce vyjmenovat, koho máme nejradši, že jo. :D
      No, ve filmu, dejme tomu, že herec Snapea vypadal více než zajímavě. :D

      Vymazat
  6. Snapeovmu charakteru film vôbec nedal to, čo knihy, Snape bol šmejd, ako si povedala, ale mal v sebe čosi viac, čo síce mal problém vyjariť, ale v konečnom dôsledku aj cez všetku tú zášť, čo cítili odkázal urobiť správnu vec a to je to dôležité.

    OdpovědětVymazat
  7. Jelikož já tak obecně nikdo nepodlehl kouzlu HP světa, nemohu objektivní soudit... Ale Severus nebyl úplná špatná postava, vlastně moc nechápu, co se všem na něm tolik nelíbilo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všem se evidentně nelíbí to, že on je tyran a že si ostatní vůbec nezaslouží jeho chování. To je pravda, jen že jenom tohle se přece nemůže brát v potaz. :D

      Vymazat
  8. Miluji Snapea a vůbec si nemyslím, že byl šmejd. Byl poznamenaný svou minulostí, neopětovanou láskou, tajemstvím....a ty jeho smutné oči :-)
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak šmejd byl, o tom žádná, on se nechoval mile, ale zkrátka... když nad tím nebudu filozofovat, on je prostě borec. :D

      Vymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.