Říkejte si tomu, jak chcete, milí přátelé – Nikdynoc


Nebudu vám tady nalhávat, že je Nikdynoc krásné čtení o princeznách a skvělých princích proměněných v žabáky, které můžete z jejich zakletí vysvobodit polibkem. 

Buďme upřímní, do tohoto světa by se měli vydat pouze odvážlivci. Ti, kteří se nebojí násilí. A ti, co se nezaleknou smrti. 


Pokud nechcete zažít drsnou jízdu vražd a intrik, raději do této dějové linie nelezte. Jestli nemáte v úmyslu občas pocítit zhoupnutí žaludku, taky se tomu vyhněte. A už vůbec se do této knihy nepouštějte, pokud nemáte rádi dojem, že něco potřebujete. V našem případě je to stínový kocour pan Laskavý. Toho totiž musíte mít po svém boku. A až si to přečtete, tak zjistíte proč.

...

Takhle. Jestli neznáte Nikdynoc, asi si troufnu říct, že žijete pod kamenem. Tato kniha obletěla celou knihomolskou komunitu, byla strašně moc propagovaná a já jsem si ji jako jedna z mnoha toužila přečíst. Navíc ji napsal Jay Kristoff, který nám – já vím, že už to všichni víte, ale i tak se teď pevně držte – letos přijede na HumbookFest! Jay Kristoff je spoluautor Illuminae, milovník metalu a úžasný a vtipný spisovatel (což soudím již podle výše zmíněné Illuminae (recenze) a Nikdynoci, na kterou se zaměříme dnes, jo, to už vám asi došlo). Rozhodně se máme na letošním fesťáku na co těšit. Teď už ale zpět k recenzi.

Nikdy neustupuj. Nikdy se neboj. A nikdy, nikdy nezapomeň.

Za zaslání knihy mnohokrát děkuji webu megaknihy.cz! Získala jsem ji v rámci naší pravidelné spolupráce. Dlouho jsem přemýšlela, které dílko zvolit, ale když knižní komunitu zachvátil tenhle „drsnej boom“, měla jsem jasno. Zaprvé proto, že mě ten námět (možnost vyučit se vrahem? Jako haló?) strašlivě zaujal a zároveň zděsil, a za druhé kvůli tomu, že tady byla (a stále je) kauza o tom, zda to je young adult, či není. K tomu se vyjádřím později. Ještě jednou tedy moc děkuji Lence a Hance z MegaKnih! Jste skvělé!

(anotace z webu databazeknih.cz)

Dcera popraveného zrádce Mia Corverová se ukrývá ve městě postaveném z kostí mrtvého titána. Vydává se na cestu, aby se stala učednicí nejobávanějšího a nejtajemnějšího sdružení vrahů v celé zemi – Rudé církvi. I když vyniká v použití jedů a zbraní, nemůže ji to zachránit před spiknutím, které se na ni v temnotě chystá. Dokáže ho odhalit včas, než ji dostihne, a pomstít se těm, kteří můžou za smrt jejího otce?

Možná to bylo tím, že jsem na Nikdynoc byla moc nahajpovaná. A možná za to mohl fakt, že je ten začátek opravdu napsaný zvláštním způsobem. Celý úvod vlastně popisuje dvě situace, které se navzájem prolínají. Nejzajímavější na tom ale je, že ty scény jsou vlastně naprosto odlišné, avšak i přesto v nich zaznívají stejná slova. Je to divné, ale právě proto bych řekla, že je to originální.

Jay Kristoff má neskutečně sympatický styl psaní, milí přátelé (například toto oslovení používá hodně často), ovšem první čtvrtina mě tolik nebavila. Celou dobu jsem si tak nějak připadala, že stojím mimo děj. Že ho vnímám, ale že na mě tolik nepůsobí. Až po překlenutí stránky sto to začalo být šílené. A skvělé. A napínavé. A já sakra nechtěla, aby to skončilo.

Dobře, nebylo to tak celou dobu, občas se tam nějaká ta hluchá místa, kdy jsem děj myšlenkami opustila, našla, ale nebylo to časté a vždy jsem se stihla vrátit z jiné planety včas mezi řádky.

Hodně jsem lepíkovala!

Zamilovala jsem si svět, ve kterém se příběh odehrává, protože je to něco úplně jiného. Čas se počítá přes obraty, je to drsné, čekají vás boje o život, soupeření, tajemná Rudá církev a (abych na to nezapomněla) momenty, kdy si něco si představíte až moc živě a zhoupne se vám z toho žaludek (ne že bych si tenhle pocit chtěla zopakovat).

Ale jako celek mě to opravdu bavilo. Mia si vás ihned získá díky svým myšlenkám. Ačkoli na mě je to dívka hodně tvrdá, nemohu ji neobdivovat. Je to skvělý charakter. Ale úžasných postav je tam mnohem víc, jen by jejich vypisování bylo na delší dobu.

Celou dobu jsem netušila, jak to vlastně může skončit.

Je tam zbytečně moc poznámek pod čarou, ale naštěstí se to časem srovná.

Kniha je prošpikovaná tak miliardou chyb a překlepů, miluju nespolehlivé korektory, vážně.

Jo. A fakt potřebuju toho stínovýho kocoura.

Abych se ale vyjádřila k tomu, zda to je young adult či ne…

Já to nebudu nijak protahovat. Young adult to není. A chcete vědět proč? Protože sám autor si nepřeje, aby toto dílko bylo do tohoto žánru řazeno. A když autor tvrdí, že to YA není, tak to asi YA nebude, no ne?

(Sexuální scény, které se nám tady odehrávají, nejsou nijak šílené. A pojem young adult doslovně znamená mladý dospělý, v tomto případě je to v pořádku. Spíš z hlediska těch vražd to pro někoho může být náročné.)

Takže… není to YA, ale to neznamená, že si to nemůžou přečíst mladší čtenáři (ale malé dětičky ne, to opravdu a logicky ne).

Já si to užila a jsem moc ráda, že jsem se ke knížce mohla dostat díky MegaKnihám, takže jim ještě jednou děkuji! Nikdynoc doporučuji, jen se nenechte odradit začátkem. (Vážně se máme na tom Humbooku na co těšit.) Tuto pecku můžete zakoupit tady!

Když je všechno krev, je krev všechno.

Co vy a Nikdynoc? Četli jste? Chystáte se? A co jiné knihy od tohoto autora? Povídejte, přehánějte, jsem zvědavá!

Mora


Komentáře

  1. Čeká na mě, knižečka, čeká...

    OdpovědětVymazat
  2. Moc povedená recenze :) Nikdynoc mám taky vyhlédnutou, hodně mě láká a slyšela jsem zatím jen samou chválu :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jelikož Jay Kristoff bude na Humbooku, tak je mi jasné, že tuto knihu do té doby fakt musím přečíst. A říkám si, že se mám na co těšit. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně! Pak mi dej určitě vědět, jaké to bylo. :D

      Vymazat
  4. No jooo, no joo, je v pořadí, přísahám!😀

    OdpovědětVymazat
  5. Nikdynoc je skrátka niečo, čo rozbúrilo knižné vody a ja sa ani nečudujem! Je to drsné, surové a milujem to! A ešte k tomu to napísal chlap. :D Ja som veľmi zvedavá, čo mi ponúkne dvojka...neviem sa toho dočkať! :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Ono když to píše chlap, tak to ve většině případů fakt stojí za to. A já nemám ráda slaďárny, takže Nikdynoc… nádhera. :D

      Vymazat
  6. Nikdynoc jsem přečetla v červnu na dovče, a na můj vkus jsem ji četla hodně dlouho - asi tři dny? :D Ale hodně, hodně moc se mi to líbilo. Naštěstí jsem věděla, do čeho mám jít - poznámky pod čarou, mix minulosti s přítomností, vraždičky - takže jsem byla více méně v obraze. I tak jsem tam jednou zabloudila u jedné poznámky, ale ty fakt neměly chybu. Ukazují, že autor má fantazie na rozdávání, ten svět má opravdu vybudovaný do podrobností, a nejen z nich, i z celého děje jsem byla nadšená!
    Dost to ta kniha schytala za to čtení u bazénu, ale ono se to prostě nedalo dát z rukou. :D Neskutečně moc se těším na seriál a na autora! Už je říjen? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je strašně dlouhá doba! Tři dny! :D Poznámky pod čarou jsou super, i když člověka trochu pak začne štvát, že musí pořád poskakovat dolů. Ale ono se to pak zmírnilo, takže všechno v pohodě. :D
      Už brzo bude, takže... to snad zvládneme doklepat! :D

      Vymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.