Co se neutopilo v záplavě knih: Bezhvězdné moře – Erin Morgenstern

Nazdárek, moji drazí! 

Moc dobře vím, že jsem sama sobě říkala, že se blogu budu více věnovat, ale je mi jasné, že tak aktivní, jako jsem byla dřív, už nebudu, takže si to už raději neříkám. Před několika dny mě ale napadla nová rubrika, které bych se ráda věnovala (a na kterou doufám do týdne nezapomenu). Své klasické dlouhé názory na všechny knihy, které přečtu, již příliš nepíšu, ale chtěla bych se tu občas více vyjádřit k dílům, která mě opravdu zaujala (nebo naopak vůbec, ať je zábava). A protože jsem včera dočetla Bezhvězdné moře, které ve mně zanechalo mnoho dojmů, myslím si, že je naprosto ideální tento nápad rozjet ihned. 

Na začátek mám na vás ještě otázku. Jak se vůbec máte? U mě zatím dobrý, konečně jsem se dozvěděla, že jsem přijatá na vysokou a jsem z toho nadšená. Jinak si užívám léta, brigádně vypomáhám ve skladu vydavatelství Taktik a konečně pořádně čtu. Po půl roce si zkrátka užívám tu volnost, kdy do sebe nemusím nalévat učení. 

Tak jsem si tu zase popovídala sama se sebou, nejvyšší čas jít básnit o Bezhvězdném moři.


Bezhvězdné moře jsem získala v rámci spolupráce s nakladatelstvím Argo, předtím jsem od nich četla Piranesiho, který byl také skvělý, ale to jsem ještě netušila, že mě Erin Morgenstern zničí svým Bezhvězdným mořem. 

Kniha Bezhvězdné moře přináší zajímavé fantasy s nepředvídatelnými zvraty. Hlavní postava Zachary jednoho dne najde v knihovně knihu, která není uvedena v evidenci. A s touto knihou vše začíná, autorka nám díky ní přináší možnost nahlédnout do jiného světa, poznat, jakou roli ve všem hrají včely, meče a klíče, a zjistit, jak je možné, že se někomu zjeví dveře, které nikdo jiný nevidí. Zmatené? Nevíte, o co jde? Skvělé, to byl můj záměr, víc vám toho nepovím. Osobně si myslím, že největší zážitek z četby budete mít, pokud do knihy půjdete s minimem informací. Já vám tady už jen v pár bodech shrnu, proč se mi to vlastně tak moc líbilo. A spoilerům se budu vyhýbat velkým obloukem, snažím se vás hlavně nalákat, takže bez obav čtěte dál. 

Kulturní vložka

Každé focení je zážitek, to vám povím.


Erin Morgenstern je velká spisovatelská čarodějka, tohle si troufnu tvrdit, přestože jsem od ní zatím četla jen jednu knihu. Celá dějová linka se pomaličku sune kupředu, ovšem jako čtenář nikdy nevíte, kam se bude ubírat. Autorka píše elegantně, lehce, pomalu, používá mnoho krásných obratů a je vidět, že je každé slůvko pečlivě voleno, aby zapadalo do celé kostry příběhu, který nám zde autorka prezentuje. Kniha je tvořena několika dějovými liniemi, ale i dalšími příběhy – úryvky z knih, na kterých stojí základy celého děje (například Sladkoboly). Vše do sebe dokonale zapadá. 

A pak se probudila. Stále seděla v křesle ve své knihovně. 

Na polici, kde kdysi býval meč, nyní na prázdné vitríně seděla hnědobílá sova.

Ta sova s ní zůstala až do konce jejích dní. 

Ačkoli se snažíte odhadnout, kam bude příběh směřovat, nepodaří se vám to. Nebo alespoň mně se to nepodařilo. Autorka kolem čtenáře celou dobu kouzlí tajemný opar, který se rozfouká, až v momentě, kdy bude sama chtít. Takhle se zde tvoří momenty překvapení. A opravdu jich není málo.

Postavy Bezhvězdného moře mají de facto dva typy. Máme tu ty, které si hned zpočátku oblíbíte a budete s nimi prožívat dobré i zlé. A pak tu máme ty, u kterých nebudete vědět, co si o nich myslet až do chvíle, dokud se nerozfouká ten tajemný opar, o němž jsem psala před vteřinkou. A ne, neřeknu vám, které jsou které, to bych vám toho vyzradila až moc. 

Kniha je navíc rájem pro milovníky knihoven a knih, protože tato místa jsou tu popisovaná často, postavy vám čtou přímo před očima, a jak jsem se už zmiňovala, jsou tu i knihy, které samotný příběh provází. Toto je radost číst.

A není to jen radost. Přepadne vás smutek, zděšení, zoufalství. Autorka si s vámi mile ráda pohraje. Pokud vás něco snadno dojme, kapesník si nenechávejte daleko. 

O tlumené osvětlení v baru se starají starožitné žárovky, které vrhají teplou záři na sklo i zákazníky. Navzdory poslední hodině dovnitř proniká světlo i okny, za nimiž se pouliční lampy odrážejí od vrstev bělostného sněhu a vytvářejí iluzi jasného dne.

Knihu doporučují obě dvě má já z fotky.


Je to úžasné čtení. Erin Morgenstern stvořila fantasy příběh, který je psaný elegantně, ale i tak si nebere servítky s ničím. Vdechla život postavám, aby byly uvěřitelné. Stvořila zápletku, které plně porozumíte opravdu až na úplném konci. Za mě Bezhvězdné moře přináší neotřelý nápad s nádherným zpracováním. Kniha pravděpodobně nenadchne ty, kteří baží po rychlé a nespoutané jízdě, kde akce střídá akci. Jak jsem už říkala, toto dílko je psané pomalu, vleče se, táhne se jako med, ale zanechává za sebou sladkou stopu, po které se vy budete rádi vléct stejným způsobem. Doporučuji, ať už máte zájem o zajímavé fantasy, či jen chcete objevit autorku jako takovou, nebo zkrátka milujete nádherný styl psaní. Tohle podle mě určitě nebude krok vedle. 

Já si to snad přečtu ještě jednou.

Mohl by zmizet. Vzít nohy na ramena. Strávit zbytek života na útěku. Skrývat se. Mohl by tohle všechno hodit za hlavu. Tuhle knihu, svoji knihu, Bezhvězdné moře, všechno. 

Mohl by.

Ale neudělá to.

Mora

Komentáře