Neskutečný dým, albinky a boží příběh – Zloději dýmu

Obyčejný dým sám o sobě není zrovna magická podívaná. Co ale ten, který sbírají Tash a Gravell? Ten, který může léčit? Ten, jehož barva je purpurová a každého hřeje? I dým má mnoho podob. A Zloději dýmu jsou toho důkazem.

K některým knihám jsem skeptická a bohužel s tím nemůžu nic udělat. Tak to prostě je. Někdy ta nejistota sežehne mé knižní vědomí hned ze začátku, občas se tak stane díky nadšeným ohlasům ostatních čtenářů. U Zlodějů dýmu to byla ta druhá možnost. A opět jsem až příliš pozdě zjistila, že jsem se neměla čeho obávat. Tohle bylo tak dokonalé! Tak neskutečně moc! Rozhodně jedno z největších knižních překvapení za tento rok! Kde je další díl? (Dobře, Moro, uklidni se trošku. Píšeš recenzi, takže se očekává, že se budeš i lépe vyjadřovat, jasný?)

K této knížce jsem se znovu dostala díky webu eknihovna.cz a moc jim za to děkuji! Jejich nabídka je vážně pestrá. Popravdě jsem ani nedoufala, že by se v jejich databázi mohli objevit i Zloději. Takže před nimi ještě jednou smekám svůj imaginární klobouk. Díky nim jsem si mohla přečíst tuhle perfektní záležitost! (Neřekla jsem ti náhodou předtím, že máš být klidnější?)

(anotace z webu eknihovna.cz)

Princezna, zrádce, lovkyně a zloděj.

Čtyři hrdinové mají v rukou osud světa.

Čtyři národy stojí na pokraji konfliktu.

V Brigantsku se princezna Catherine připravuje na politické manželství bez kapky lásky, které pro ni chystá její krutý a ambiciózní otec. V Calidoru touží zhrzený sluha March po pomstě knížeti, který zradil jeho lid. V Pitorii cestuje lehkomyslný Edyon od města k městu a krade přitom jednu cetku za druhou, jen pro ten závratný pocit. A na pusté Severní planině při lovu démonů utíká třináctiletá Tash o holý život. Každý je jiný, a přesto je něco spojuje. Všem osud rozdal karty, se kterými hrát nechtějí, a oni z nich musí dostat to nejlepší.

Všechno se mění. Spojenectví se přelévají a rozpadají, staré jistoty tříští a životy našich hrdinů i všech kolem nich se obrací naruby. Jejich budoucnost je neoddělitelně propojena nepředvídatelnými vlivy magie a války. Kdo povstane a kdo padne? Komu se podaří vybojovat si své místo v životě?


(Mám menší dodatek k anotaci – hlavních postav je pět, proč jsou zmíněné jen čtyři?)

Příběh si mě získal už na první stránce, kdy jsme se jako čtenáři setkali s Tash. A už mě nepustil. Až do konce jsem v něm radostně (fajn, mnohdy radostně ne) setrvala a vůbec jsem ho nechtěla opustit. Ani teď nechci. Zloději dýmu na mě měli opravdu neuvěřitelný vliv.

Navíc se jim podařilo něco, co ještě nikomu. Asi na stránce třicet mě to tak dojalo, že jsem málem uronila slzu i v autobuse. Cítila jsem v očích vodu, byla tam, ale naštěstí se nedostala ven. Vydržela jsem to, sice těžce, ale vydržela. Chápete, kam tím mířím? Sally Green se podařilo prolomit mou kamennou masku, a to dokonce na veřejnosti, kde ji obvykle držím dobře. Už jenom za tohle bych jí měla gratulovat.


Zloděje dýmu jsem výjimečně fotila venku. 
A to bylo něco, to vám řeknu.

Postavy na mě udělaly velký dojem. Hlavně díky tomu, že je příběh psaný z pohledu každé z nich. Ze začátku se mi to sice úplně nezdálo (velká kouskovanost částí, do toho mi vůbec neseděl March – nevím proč), ale když jsem si na to zvykla, prostě… páni. Čtenář mohl poznat všechny. Jak princeznu a vojáka, tak lovkyni, zrádce a zloděje. Catherine je hrozně moc odvážná mladá dívka a měla by jít příkladem všem těm neschopným YA hrdinkám, které bych nejraději prohodila oknem. March s nádhernýma očima, s cílem pomstít se za svou rodinu. Edyon, naivní zlodějíček, který si vás opravdu omotá kolem prstu, i když nechcete. Tash, zajímavá dívčina, nad níž vám bude rozum stát. A pak Ambrose. To je můj nový knižní manžel, kdyby vás to zajímalo.

Strašně se mi líbí vztahy mezi postavami. Hlavně ten mezi Catherine a jejím bratrem. To se mi zdá inovativní, protože její brácha je příšerný manipulátor a ani špetka dobroty se v něm nenajde, ale Catherine tomu i tak odolává s chladnou hlavou. Je skvělé to sledovat. A pak i ty drobné romantické linky, které vážně nejsou nijak násilné a krásně se tam hodí. Hodně mi to v tomto směru připomíná Šest vran (a možná to je další důvod, proč je to pro mě tak super).

Celé je to pomalé a rozvleklé, ale přesně tohle tomu dodává na výjimečnosti. Není to příběh, ve kterém se za chviličku stane milion věcí, ten děj krásně lehce plyne. Mnohdy se vám i zdá, že se téměř nic neděje. Že jsme se zastavili na jednom místě.

Prožívala jsem úplně všechno. Vážně všechno. Mé srdce plakalo a také se smálo (vstkutku pozoruhodné vyjádření, jak dlouho jsem si ho asi syslila?). Některé momenty vyžadovaly pokřiky podobné jako „p-počkat, póčkat, ojojojoj“.

Je mi blízký styl psaní autorky. Skutečně nádherně se to čte. A autorčino vyjadřování informací a pocitů nepostrádá originalitu.

Také se mi líbí prolínání dějových linek jednotlivých postav. Ačkoli téměř všichni začali na jiném místě, ta jejich setkání jsou krásně popsaná. A navíc mají všichni jiné zvyky, což je zajímavé pozorovat.

Jediné, co mě trošku zarazilo, je to, že se naprosto očividnou věc dozvíme až téměř na konci, já ji uhodla hned ze začátku. (Jo, přesně tohle shodilo to hodnocení o 0,1 %.) Ale to nic nemění na tom, že mě to opravdu ohromilo!

Dobře, končíme. Všichni ví, že se mi to líbilo. A všichni, kteří mají rádi fantasy, které plyne pomaleji, je v něm obláčková romantická linka a skvěle vystavěný svět, by si tohle měli přečíst. Já jsem z toho nadšená. Vážně hrozně moc.

Zloděje dýmu můžete sehnat tady!

Za poskytnutí recenzní e-knihy ještě jednou děkuji webu eknihovna.cz!

Mora Leray

Komentáře

  1. Děkuji, vážně děkuji. Teď se mi seznam knih k přečtení opět rozrostl. :D Upřímně? Tak moc jsi mě nadchla na Zloděje dýmu, že mám chuť si je přečíst co nejdříve. Ale! Já si počkám, až budou kompletní, protože mít další sérii, u který bych čekala na další díl, by mě snad trefilo. :D Ale teda zní to fakt skvěle. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo! Jo! Přesně to jsem chtěla a jsem strašně ráda, že se mi to povedlo! Vážně to stojí za to, takže si to pečlivě zapiš na seznam, abys na ně nezapomněla, až kompletní budou. Ježíš, já jsem tak ráda, že jsem tě na ně navnadila!

      Vymazat
  2. Zrovna jsem si říkala, že mi to zní jako Šest vran, a pak jsi to sama přirovnala! :D Už dlouho se mi líbí obálka, ale nijak jsem se nepídila po příběhu, teď už asi budu. Vypadá to jako něco, co by mě mohlo chytit za srdce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bude nějaké souznění! :D Mně se to právě připomnělo, když mi došlo, že i v Šesti vranách je stejné vyprávění a že romantická linka je opravdu jemná. :D
      Doufám, že se k tomu dostaneš! Mě to vážně moc bavilo a myslím si, že to stojí za to! :)

      Vymazat
  3. Mám to stejně, jakmile něco všichni hrozně vychvalují, nechce se mi do toho a zpravidla se k tomu dostanu, až ten boom opadne :D Takže i se Zloději počítám, že si je přečtu někdy v roce 2021 :D Líbí se mi těch víc postav, to by mohlo být dobré ozvláštnění příběhu. A já teda u knih brečím regulérně i na veřejnosti, takže tohle si radši nechám na doma :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já většinou taky, ale po Zlodějích jsem šla i kvůli autorce, protože jsem od ní už dřív četla sérii Napůl zlý a ta byla skvělá! :D
      Ale já osobně doufám, že si je přečteš alespoň v tom roce 2021, protože je to opravdu super a stojí to za to! :D

      Vymazat
  4. Achjo :-( já chci negativní recenzi! :-D
    Ne, teď vážně. Jsem nadšená, že jsi nadšená, protože Zloději dýmu na mě doma čekají. (kdy se k nim dostanu je zajímavá otázka, která by se dala rozvádět do nekonečna, ale přes léto bych za to byla ráda...:-D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já chci taky negativní recenzi a ono se nějak nedaří! :D
      To je super, že jsi nadšená. Tohle vážně stojí za to a jsem zvědavá, co na to řekneš!

      Vymazat
    2. Já teda z této knihy tak nadšená nejsem. Příběh dobrý, ale některé postavy jsou tam vyloženě navíc a určité kapitoly nudí k smrti. Princezna Catherine to ale celé zachraňuje. Její dějová linka je skvělá :)

      Vymazat
    3. Tak sto lidí, sto chutí. Mě to opravdu hrozně bavilo, každá kapitolka, každé slovo. :D
      A s Catherine souhlasím, ona je úžasná, jedna z mála hrdinek, které mají rozum. :D

      Vymazat
    4. Já co jsem nakoukla, tak vypadají nadějně. Akorát mě prostě trošičku děsí to přirovnání ke Hře o trůny, protože Hra o trůny je totálně mega nejvíc nejlepší...:-D A prostě na tu to mít nemůžue...:-D

      Vymazat
    5. Nene, já bych to třeba ke Hře o trůny nepřirovnala, co tak trošku vím, o čem to je. Neviděla jsem, ani nečetla, ale z hlediska neznalého čtenáře to není tak stejné. :D Ale těžko říct. :D

      Vymazat
  5. Neboj, díky Sol už je mám taky. Moc se na ně těším ❤️

    OdpovědětVymazat
  6. Páni, tak to mě už knih rozbrečelo dost, takže u téhle budu asi brečet ještě víc, ale už se na ní těším, až se někdy k teda dostanu, protože jí všichni vychvalují. Krásná recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju! Doufám, že se k ní dostaneš brzy! :)

      Vymazat
  7. Já stále nevím. :D
    Mám sice slíbeno, že mi kamarádka knihu půjčí, ale já jsem už od Sally Green zkoušela Half Bad, tedy jen ten první díl, a vůbec mě to nebavilo. :D Vím, že je to něco jiného, ale i tak, stále mám v sobě ten pocit, že to prostě nestálo za ten čas. :D
    Ale tohle má tak skvělé ohlasy, hmm. :D Jo, určitě si přečtu a uvidíme, jak se mi to nakonec bude líbit. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale víš! Přečti si to! :D
      Já třeba četla Half Bad, a to celou sérii. Z prvního dílu jsem byla dost rozpačitá, zdálo se mi to hrozně tuctové a prostě nic moc, ale pak jsem byla donucena k přečtení druhého dílu a ten mě bavil o dost víc. A teď mám celkově tu sérii poměrně ráda, ale Zloději dýmu... to je úplně jiná liga, takže to zkus. :D
      Jsem zvědavá, co na to řekneš!

      Vymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.