Vzhůru do světa vikingů – Klan


Nepřátelské vztahy mezi dvěma klany. Vikingové. Recenzní výtisk od samotného Humbooku. Co víc jsem si jen mohla přát? Měla jsem štěstí.

Když jsem prošla konkurzem a byla jsem společně s devíti dalšími vybrána na minirecenzi knihy Klan, která u nás vyjde až na konci ledna, nechápala jsem to. 
Vstupní otázku jsem zpracovala během pěti minut (možná ani to ne) a nakonec jsem téměř i zapomněla na to, že jsem se někam hlásila. Z tohoto transu mě vzbudil až e-mail, který mi přišel a hrdě oznamoval, že mě vybrali a že dostanu e-book Klanu zdarma. Věřte mi, v ten moment jsem se zmohla jen na takové zajíknuté „prosím?“. 
Humbooku, ještě jednou vám děkuju!
A jak se mi tedy Klan líbil? 

Nejdříve se podívejte na popis, ať víte, o čem si budeme povídat.
Eelyn celý svůj život bojuje proti odvěkému nepříteli – klanu Riki. Když na bitevním poli zahlédne svého bratra, kterého viděla před pěti lety umírat, nevěří vlastním očím. Teď stojí proti ní na straně nepřítele. Jeho zrada však není to jediné, čemu musí Eelyn čelit. Po neúspěšném boji se z ní stane otrokyně a čeká ji krutá zima v zajetí. Všechno ale změní útok krvelačného klanu, v jehož skutečnou existenci nikdo nevěřil.
Už jenom anotace mi řekla, že by mě to mělo zaujmout (a asi i zaujalo, ale…).
Asi to vezmeme po recenzentsku, že? Nejdříve rozdělíme knihu na dvě poloviny a teprve potom budeme pokračovat. Já totiž asi nespadám mezi ty, kterým se to líbilo hned na poprvé.
První polovina začala velmi dobře, skvělý úvod, který byl čtivý, hned mě okouzlil zajímavý námět, jenže… to kouzlo pak polevilo. Najednou to už nebylo takové, jaké se mi to na začátku zdálo. Stal se z toho pro mě nudný příběh, který mě ani za mák nebavil. Jasně, námět byl rozhodně originální, protože young adult s tématem vikingů jsem ještě neviděla. A možná to bylo mnou, ale první polovina mě vůbec nebavila. Sice jsem v ní usoudila, že mám ráda Fiskeho a že jsem při prvním setkání s ním prohlásila, že se mi vždycky líbí pěkní debilové (omlouvám se, drahý), ale to je vše, na co jsem přišla. Hlavní hrdinka mi neseděla svou brutalitou (citlivý ráček).
V jednu chvíli jsem si dokonce myslela, že to s Klanem vzdám. Ale vy dobře víte, že jsem tvrdohlavej blb a že ve čtení vždy pokračuji vesele (mnohdy tedy vesele ne) dál a hledám tu magii, to pomyslné zlato, které v knize má být.
A tady se to vyplatilo.
Protože to zlato se v knize nakonec opravdu objevilo. Sice až v druhé polovině, ale bylo tam. Teprve potom jsem začala uvažovat o tom, jak povedené to je. Příběh najednou nabral pořádný spád, začalo mě to hrozně moc bavit, postavy se vybarvily mnohem více než předtím a hlavní hrdinka mi konečně přirostla k srdci. Teprve v tomto místě jsem si začínala uvědomovat, jak vůbec netuším, jak by to mohlo skončit. Jak zjišťuji, že se mi ten příběh strašně moc dostává pod kůži. Jak nechci, aby Klan skončil, protože se mi to vážně líbí. Druhá polovina je úplně o něčem jiném. Jako kdyby tam začínal nový příběh, o několik desítek procent lepší děj, kterému nechybí napětí.
Vidíte ten obal? V Česku bude úplně stejný, takže se máme na co těšit!
Zjistila jsem, že vůbec při čtení nepodezírám postavy (a to já dělám často a většinou mám pravdu). Tentokrát jsem jim věřila, měla jsem je ráda a takového Fiskeho bych po důkladném zvážení asi opravdu zařadila do žebříčku svých oblíbených postav, ten charakter je skvěle promyšlený. Možná bych tam dala i Eelyn, hlavní hrdinka mi potom svým uvažováním sedla.
V druhé části má příběh vážně všechno, co mít má. Někdy jsem se u toho hihňala jako pětileté děcko. Občas jsem si mumlala něco ve smyslu „jé, tohle je pěkný“. Často jsem si četla pasáže nahlas, ačkoli nevím proč. Možná kvůli důrazu, který jsem na ten úsek chtěla dát.
Co vážně oceňuji, je to, že kniha neplánuje pokračování, a to je v dnešní době sérií příjemné překvapení.
A konec... ten se skutečně povedl, tečka.
Ale jsou tu dva problémy, které v hodnocení zkrátka nedokážu vynechat.
Prvním je neskutečné množství chyb, které celou knihu provází. Byla to tragédie ze strany korektorů, tak bych to nazvala.
A druhým je, už několikrát zmiňovaná, první polovina. Nemůžu to přehlédnout. Sice teď zpětně vím, že kdybych si tu část přečetla znovu, určitě by se mi líbila, protože jsem na ten svět zvyklá, ale při prvním čtení mě to nebavilo. A první čtení je dost podstatné. Jak bych nemohla brát v potaz svůj prvotní dojem?
Je mi jasné, že až kniha vyjde v tištěné verzi, koupím si ji. A mrknu se na ni znovu. Třeba změním názor (dobře, určitě změním názor, vím to). Teď jsem už na ten svět, kde se příběh odehrává, zvyklá, ale když jsem s ním začínala, rozhodně jsem na něj zvyklá nebyla a celé prostředí se mi neprezentovalo zrovna zajímavě. Bylo to na mě až příliš nudné.
Silně mi to připomíná mou zkušenost s Šesti vranami. Jak jistě víte, Šest vran a Prohnilé město jsou knihy, které patří do známé duologie od Leigh Bardugo. A první díl pro mě byl podobně těžký jako Klan, ale po druhém přečtení se pro mě toto dílo stalo naprostou peckou a je to kvůli tomu má nejoblíbenější série ve světě young adult knih vůbec. Třeba to bude s Klanem stejné. Ta druhá polovina mě totiž neskutečně bavila. Takže uvidíme.
Můžu doporučit. Jen si ale dejte na začátek pozor, aby vás první polovina nezklamala tak jako mě (doufám, že tady nebude moc exotů podobných mně). Vážně doufám, že svůj názor budu moci změnit, a až se tak stane, určitě se vám s novým pohledem na tuto knihu ozvu.
Poslouchala jsem je z domu a při tom jsem umyla hrnec nad ohněm a uklidila popel. Halasný smích a hovor pracujících Rikiů ve mně vyvolal známý pocit. Bylo to skoro, jako bych se náhle na okamžik ocitla doma.
Mora

Komentáře

  1. Toto je štýl, ktorý čítavam, takže som rada nielen za tip ale aj za upozornenie na prvú polovicu knihy. :) Celkom sa teším, až sa mi dostane do rúk a musím uznať, že obálka bude vyzerať naozaj krásne. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obálka je opravdu nádherná. Snad se knížka bude líbit! :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :) Na tuhle knihu se velmi těším, až vyjde :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Určitě to stojí za to, jen pozor na ten začátek, ať nemáš stejný problém. :D

      Vymazat
  3. Luxusní recenze. Máme podobné dojmy, také to na mě občas bylo až moc drsné ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! To bude tím naším ráčkovským myšlením. :D

      Vymazat
  4. Třeba ty chyby ještě opraví... Třeba jste to vy recenzenti četli kvůli nim, abyste je odhalili :D
    Super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To asi ano, v e-booku jsou přeci jenom takové ty počáteční chyby. :D
      Moc díky!

      Vymazat
  5. Česká obálka je opravdu pěkná. Je super, že zvolili stejnou jako originál. Bohužel se obávám, že knihu vynechám. Anotace sice působí poutavě a na příběh se snaží nalákat co to jde, ale jak čtu ten popis, tak bych knihu hodně rychle odložila. Nudné začátky nejsou pro mě.
    .
    Přidala jsem tě, na základě tvé žádosti, do seznamu blogerů → https://www.cathychloupkova.cz/2015/12/knizni-blogeri.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za přidání! :)
      Já myslela, že knihu opravdu odložím. Začátek mě moc nebavil, ale nakonec se to rozjelo. :D

      Vymazat
  6. Na tuto knihu jsem zvědavá. Její anotace vyznívá dobře a tedy jsem zvědavá, jak by mne zaujala.
    Jinak jsem také moc ráda, že nechali zahraniční obálku. Je boží. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spíš námět je naprosto neobvyklý. :)
      A obálka? Pecka! Taky jsem nadšená! ^^

      Vymazat
  7. Neviem sa dočkať, kedy si ju prečítam. Pokukujem po nej odkedy vyšla v angličtine, ale nejako sa k nej neviem dopracovať, takže možno keď vyjde v češtine, tak snáď sa mi pošťastí. Okrem toho mne dlhé nudné začiatky v poslednej dobe prestávajú vadiť, takže tá kniha má všetky predpoklady na to, aby sa mi páčila :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad áno, doufám, že se ti bude líbit. Ale pozor na ten začátek, někdy to bylo nudné až příliš. :D

      Vymazat
  8. Já jsem byla na tuhle knížku opravdu hodně zvědavá (přestože poslední dobou po dočtení YA většinou bývám spíš zklamaná) a nejspíš bych byla ochotná překousnout i tu první část, ALE... to je tak těžké si to po sobě přečíst a tu korekturu udělat pořádně? Já jsem trpělivý člověk, ale poslední dobou na tyhle chyby narážím úplně všude - a mám taky jen jedny nervy, že jo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evidentně ano. Opravdu nevím, proč se do té korektury nemohou více opřít. Mám stále více a více chutí se v budoucnu dát na studium češtiny a stát se spolehlivým korektorem. :D
      Jedny nervy máme bohužel všichni, možná by bylo fajn, kdyby nám jich při narození daly víc, alespoň nám – knihomolům. :D

      Vymazat
  9. Nejdřív jsem se na knihu hrozně moc těšila, ale pak se začaly objevovat recenze, že to není zas až tak skvělý. Takže moje očekávání se o trochu snížila, ale i tak jsem na ní neskutečně zvědavá. Jen doufám, že tam už nebudou ty chyby...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, hodně lidí ji předtím chválilo. Já do toho boomu byla hozená stejně, takže jsem čekala něco úplně wow, ale nakonec se má očekávání trochu zchladila. Ale za přečtení to stojí, jen pozor na ten začátek. :)

      Vymazat
  10. Ta anotace mě vážně zaujala, ale pak jsem si přečetla poslední větu a můj zájem naprosto opadl. :| Byl to pocit, jako by za mě někdo rozbalil dárek, na který jsem se hrozně moc těšila. :D
    Obálka je hrozně hezká a jednoduchá. A v dnešní době na YA podle mě dost neobvyklá, dalo by se říct že i obyčejná. :D Prostá fotografie se zvýrazněnými stíny a na tom text. Dneska v knihkupectví vidím samé obálky plné různých efektů a programových "vychytávek". :D (hehe... Zatracená grafická škola... ._." Myslím, že se to na mě do smrti podepsalo.... ._.")

    Tys četla Šest vran 2x?! O.O Jsem v šoku! :D To jsem netušila! :D O.O Zrovna 1.díl mě zaujal hned a nemohla jsem se od něj odtrhnout, ale... no, můj názor na dvojku moc dobře znáš. xD A nedokážu si představit, že bych si to přečetla znovu. :D Nejsem ten typ, co by si něco četl víckrát, když mě něco nezaujme. :D Čtu nebo koukám na něco jen v případě, že si to zamiluji. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslíš tu o tom útoku neznámého klanu? Ta se mi tam zrovna líbí. :D
      Přesně, obálka je naprosto perfecto!
      Ehm, takhle ti to řeknu. Kdybych měla spočítat, kolikrát jsem jenom Šest vran vytáhla z knihovny, abych si připomněla oblíbené části, to číslo nebude zrovna nízké. Ale kompletně? Tak první čtení, pak to druhé, kdy jsem se snažila zlepšit si dojem a najednou se z toho stala moje nejoblíbenější série, když jsem začala vnímat vše, co autorka vytvořila, vymyslela a jak to všechno myslela. Potom jsem to dala ještě jednou, ale to asi ne celé. Takže jo, dvakrát. :D

      Vymazat
    2. Presne, myslím tu o tom útoku neznameho klanu. Vzdy když si přečtu anotaci, tak mi to bud sníží zájem o dobrou knihu nebo mám větší zájem o nic moc knihu. (viz Za zavřenymi dveřmi - anotace super a kniha? Abych si z ní sedla na zadek? Fakt ne. 😁)
      Jako fakt!? 😶😶😶 Já fakt nedokane číst něco vickrat, když jsem se do toho úplně nezamilovala. 😁😁 A i když to miluju, tak se k tomu vrátím minimalnm po 5 letech, abych si to pripomnela 😁

      Vymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.