Když zakročili superhrdinové - Renegáti




Tak už je za mnou i čtvrtá kniha! Konečně jsem za polovinou letní sedmičky. Zároveň se mi na tom líbí ten fakt, že příběh Renegátů je dlouhý přes pět set stran a já ho i přesto slupla za několik dnů.

Marissa Meyerová je autorka Měsíčních kronik (také jinak Cinder, Scarlet, Cress a Winter), které sklidily velký úspěch hlavně u sci-fi fanoušků. Já se k nim zatím ještě nedostala, ale rozhodně to mám v plánu, protože mi to výborně sedí do vkusu. Bohužel jsou tyto kroniky až na poslední stránce mého nekonečného seznamu plánovaného čtiva.
Dnes tu ale mám Renegáty, mé pocity jsou zatím smíšené, takže to pojďme nějak srovnat.

Z posledních trhů si táta přinesl tašku látkových plen pro Evie a hlubokou tržnou ránu nad obočím. Maminka mu ji zašila. Nova ji sledovala a s úžasem zjistila, že postupuje úplně stejně, jako když spravovala jejího plyšového medvídka.

Obálka je vážně dokonalá, opravdu. Má skvělé zpracování, grafikům se klaním. Všem čtenářům musí být jasné, že se v tomto případě jedná o sci-fi, protože z toho tmavého obalu přímo stoupá tajemná vůně akčních příběhů (to je divný, taky si říkám).
Anotace mě sice příliš nenavnadila, ale i tak ji sem přidám, protože nám ukazuje perfektní námět celého příběhu, protože by to tady bez nějakého popisu nešlo a protože… no, prostě proto.

Renegáti jsou syndikát lidí s neobyčejnými schopnostmi. Vynořili se z trosek zničené společnosti a zavedli znovu řád tam, kde dosud vládl chaos. Jako obhájci práva a spravedlnosti jsou pro všechny symbolem odvahy a naděje. Výjimkou jsou zločinci, které kdysi svrhli. Nova má důvod Renegáty nenávidět a touží po pomstě. Jenže na cestě za svým cílem potká Adriana, který je Renegát. Dosáhne Nova nakonec své pomsty?

Začátek je prolog, který má takové osobité kouzlo. Je to tím, že nás autorka nehodí přímo do akce, ale namísto toho raději osvětlí, co se stalo před hlavní dějovou linkou. Potom sice chvilku trvá, než se to pořádně rozjede, ale když na to dojde, je to fakt masakr. Superhrdina sem, padouch tam, intrika tady, ještě větší zauzlování hned na další stránce.
Příběh napětí skutečně nepostrádá. Musím uznat, že je to neuvěřitelně čtivé a plynulé. Ačkoli byste už měli jít spát, pořád jedete jednu kapitolu za druhou a pak se divíte, že už je najednou druhá ráno (super je pak zjištění, když si vzpomene, že vlastně vstáváte před šestou).


(Bez jídla to nejde...)

Občas jsem měla tendenci přeskakovat, ale to bylo hlavně kvůli dlouhým popisům, které se daly hravě vynechat nebo alespoň trošku zkrátit. Styl psaní je totiž dost detailní a někdy může působit nudně, za to však obdivuji autorku, že dokáže vše popisovat tak přesně a obsáhle a ani jednou se v tom neztratit.
Za mínus považuji to, že někdy hodně pokulhával slovosled. Také byla často ve větách dvě stejná slova za sebou (evidentně to korektor přehlédl), což dost rušilo.

A co se tedy týče hlavní zápletky… no, celou dobu jsem si myslela, že se to stočí směrem do klišé kaše. A stáčelo se to tam, dlouho se kolem tohoto motali a nakonec se to tam vážně objevilo. Klišé typu "nepřátelé milenci" se tady ukazuje jen v náznaku, ale i přesto tam je. Sice to není zrovna moje oblíbené uvedení romantické zápletky, ale musím uznat, že tady je to zpracované poměrně dobře a především to má určitý háček, který mě nutí to tak nebrat a který vám neprozradím.

Bažili po výbuších a zemětřeseních, Adrianovy schopnosti by na ně dojem rozhodně neudělaly.

Ledaže by nakreslil ruční granát.

Námět je naprosto perfektní a nemám k němu co dodat. Autorka svět promyslela dokonale, síly superhrdinů jsou úžasné. Kdybych měla něco takového vymýšlet já, nedopadne to jako u Red Assasin, která krvácí rubíny. Ne a ne, můj superhrdina by se dokázal v případě nebezpečí proměnit v zamrzlou včelu, což popravdě nevím, jestli by někomu prospělo. A jméno Icy Bee sice zní drsně, ale dokážete si představit takového Renegáta? Já teda ne.
V některých směrech to je dost předvídatelné (občas mi stouplo ego, když jsem uhodla, o co tam půjde), téměř vždy jsem věděla, co se stane. Konec ale překvapí (tedy měl by), sice vám to stránku před tím docvakne (pokud jste chytřejší jedinci, tak samozřejmě dřív), ale i tak na to potom zíráte jako na slona, kterej jde na lekci karate.



Co se týče postav, zamilujete si je. Adrian vám přiroste k srdíčku (jsem úplně na větvi z toho jména mimochodem), Novu budete chvílemi nenávidět a chvílemi ji mít naopak rádi. A superhrdiny? Ty budete jen obdivovat. Nezapomeňte samozřejmě i na mou Renegátku Ice Bee!

A teď si to představte.
Není tady žádný Alex! Stal se zázrak, někdo vyslyšel mé modlitby. Na druhou stranu se tady jedna postava jmenuje Leroy. Náhoda? Nemyslím si. Mora Leray je dost překvapená.

"Dvoubarevná cukrová vata pro dámu, popcorn pro pána a nabídněte si česnekové hranolky a čokoládové křupky. Ale na smoothie mi nesahejte, nebo bez váhání zabiju vás i vaše milované."

Co z toho plyne? Kniha mě příjemně překvapila, i když zase nemůžu říct, že to byla hitparáda roku. Měla jsem v ruce už lepší kousky. Líbilo se mi to, ale když k tomu přičtu předvídatelnost, která mě celou dobu lehce štvala, a mé neustálé breptání o tom, že je to klišé, musím pár procent ze svého hodnocení ubrat. I tak to ale za přečtení stojí, protože se jedná o dost povedené sci-fi, v němž si zamilujete snad všechny postavy a budete zírat na všechno, co vyšlo z pera této autorky!

Četli jste? Nebo máte v plánu?

Nezapomeňte mě podpořit i na Instagramu!


Mora Leray

Komentáře

  1. [3]: Děkuji moc! Tak s Ellou se tedy nesetkávám skoro vůbec, ani si nějak nepamatuji, že bych ji někde viděla, ale tak každý má něco.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Tahle kniha mě hodně láká a plánuji se do ní pustit :)

    OdpovědětVymazat
  3. Když říkám, že se na knihu chystám, myslím to docela vážně, opravdu si ji brzy přečtu

    OdpovědětVymazat
  4. [7]: Tak to máš pak fajn, snad se k ní opravdu dostaneš brzy.

    OdpovědětVymazat
  5. Není Alex? A má to jako cenu vůbec číst?

    OdpovědětVymazat
  6. [10]: Probůh, kolik komentářů jsi mi tady napsala?

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.