První setkání s Geraltem z Rivie - Zaklínač I

Zaklínač I. Poslední přání

(Autor: Andrzej Sapkowski, datum vydání: 1999)

Mé hodnocení: 81%

Doba čtení: dva týdny

Žánr: fantasy, dobrodružné

Jakmile jsem před pár týdny mezi svými přáteli knihomoly řekla, že jsem od Sapkowského ještě nic nečetla, hodili po mně stejným pohledem, jako když jsem před dvěma měsíci prohlásila, že mě Carrie od Stephena Kinga nijak nezaujala. Nerada vyčnívám, ale bohužel to dělám téměř pořád, takže jsem se to snažila alespoň maličko zmírnit.
Prostě a jednoduše jsem hned po této schůzce zaběhla do knihovny a půjčila si první díl Zaklínače.

První dojmy?

Velká kniha.

Červená, jednoduchá a víceméně i poutavá obálka.

Formát, jenž mě vždy naprosto vytáčí, protože se mi v něm nečte nejlépe.

A anotace, kterou jsem si přečetla na webu databazeknih.cz, abych se na celkový děj trochu více připravila.

Zaklínač… Ošlehaný muž bez věku, jehož bílé vlasy nejsou znakem stáří, ale mutace, kterou musel podstoupit. Placený i dobrovolný likvidátor prapodivných tvorů: mantichor, trollů, vidlohonů, strig, amfisbain - pokud ovšem ohrožují lidský rod; v takovém případě zabíjí i bytost zvanou člověk. Prvotřídní, skvělý bojovník, který není neporazitelný ani nezranitelný - naopak, téměř z každého dobrodružství si odnáší další šrámy na těle i na duši.

Musím sama uznat, že toto mě velmi zaujalo už na začátku. A asi to také bylo důvodem, proč jsem hned ten večer do Zaklínače nahlédla.

Poznámky ke stylu psaní a další detaily z mé strany?

Sapkowski se může pyšnit obsáhlým stylem psaní, který nás sice na první pohled zaujme, ale po čase nás začne spíše obtěžovat svou zdlouhavostí.

Používání přechodníků pro mě byla dosti novinka, nenarážím na ně v beletrii příliš často, ve fantasy v podstatě nikdy, proto mě to tolik překvapilo. A příjemným způsobem!

Chválím za využívání zvláštní mluvy, do takové doby se to skvěle hodí a podtrhuje to jistou atmosféru.

Celkově se mi ale zdál Zaklínač strašně natahovaný. Tady mám zrovna i výtky k formátu knihy. Opravdu tento rozměr nesnáším! Pokud se soustředíte na text a nepřeskočíte jediné slůvko, velmi dlouho vám trvá, než přečtete jednu stránku. Připočteme k tomu mé pomalé sjíždění přes slova a stránka mi zabere dvě až čtyři minuty. Ale nevadí, toto se dá ještě snést.

Děj?

Povídky popisující zajímavé a napínavé momenty ze zaklínačova života. Sledujeme, jak zápasí s mnoha tvory netvory, seznamujeme se s dalšími postavami, které jsou jedinečné, a jsme svědky okamžiků, kdy i náš Geralt z Rivie není jen dokonalý a nezranitelný.

Asi takhle bych knihu shrnula, ale teď už k názoru.

Námět se mi zdá originální, jde sice o čarodějnický svět a těch bylo vymyšleno mnoho, i tak si ale myslím, že Zaklínač startuje novou éru fantasy. Skutečně žasnu nad vytvořeným světem.

Co se týče postav…

Geralta, bělovlasého zaklínače, si asi ani nejde neoblíbit. Hlavní charakter, osobnost. Kdo Poslední přání ještě nečetl, připravte se, Geralt z Rivie vám vyrazí dech.

Všechny postavy se mi zdály ikonické a nevím ani proč. Asi jsem si k nim hned ze začátku utvořila sympatie a teď se jich těžko zbavuji.

Dodatky?

Musím rozhodně vyzdvihnout humor. Není to nic tuctového, nejsou to poznámky, které známe z každodenního života. Toto je lehká ironie, jemný žert, který nezachytíme tak jednoduše, jak si myslíme. Kdo není vnímavý, toto dílo pro nedostatek humoru možná odsoudí. To ale není pravda. Humoru je tam dost, stačí jen hledat a nakonec najít.

Přikládám na důkaz malou ochutnávku.

"Renfri," pronesl Geralt mírně, "když jsi šplhala po střechách do mého pokoje, nespadlas náhodou na hlavu?"

Jak tedy zní mé hodnocení?

Abych byla naprosto upřímná, u Zaklínače jsem strávila poměrně dlouhou dobu. Je to poutavá kniha, ale je zároveň dlouhá a obsáhlá, není možné ji přečíst hned za jeden večer.

Líbilo se mi to, avšak ne tolik. V mém okolí to udělalo díru do světa, ale u mě to tak nebylo.

Zajímavá, poměrně odpočinková četba, nic, co by mi úplně vyrazilo dech, se zase neukázalo.

Doporučit mohu, setkání se Sapkowským není špatné, znát bychom ho jako čtenáři měli. Díky němu nahlédnete do jiného světa fantasy.

A něco z knihy na závěr?

"Věštba si z tebe vystřelila. Jaká ironie, jak říkává tadyhle Geralt z Rivie."




Mora

Komentáře

  1. [1]: Já osobně se k filmům ještě nedostala, ale chystám se na to. :)

    OdpovědětVymazat
  2. [3]: Ráda, tvůj blog se mi líbí. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tento spisovateľ je ďalšia špička v fantasy odbore.Prečítla som od neho všetky diely Zaklínača vrelo odporúčam.

    OdpovědětVymazat
  4. [5]: Zaklínač je opravdu skvělý, s tím už souhlasím. Brzy se dostanu i k dalším dílům, těším se na ně. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Napiš sem, cokoli budeš chtít, ráda si počtu, poutníku.